Gå til hovedindhold

Kommentar fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard til den netop indgåede klimaaftale i Aarhus Byråd

Jacob Bundsgaard er tilfreds med klimaaftalen, som bringer Aarhus skridt videre mod en bæredygtig fremtid.

• Læs op

Indhold

"Jeg er tilfreds med klimaaftalen, som bringer Aarhus skridt videre mod en bæredygtig fremtid. Vi mærker alle den globale klimakrise med voldsomt vejr, oversvømmelser og tørke. Det kalder på handling. Med aftalen tager et flertal i byrådet ansvar for at skabe en succesfuld grøn omstilling i Aarhus, hvor vi nedbringer klimaaftrykket til nul og samtidig investerer i klimarigtige handlinger.

Vi fastholder vores mål om, at Aarhus opnår klimaneutralitet i 2030. Det har vi arbejdet efter siden 2008, og det er nu inden for rækkevidde. En grønnere og klima-neutral fremtid understøtter ikke blot aarhusianernes velfærd og hverdagsliv, men også den fortsatte udvikling af byen og vores erhvervsliv.

Aarhusianerne vil møde mere vedvarende energi som solceller på tagene og flere vindmøller, mere natur- og produktionsskov, færre CO2-belastende lavbundsjorder og mere genbrug. Andre tiltag vil være mere tekniske og mindre synlige, f.eks. etablering af en biogen energipark, der producerer energi af biologisk materiale, færre udledninger og skrappere klimakrav til om- og nybyggeri.

Aftalen kalder ikke alene på handling fra kommunen, men også fra erhvervslivet, borgerne og civilsamfundet. Vi er ikke i mål og har fortsat et stort arbejde foran os. Vi kommer til at ændre vores vaner, når det kommer til forbrug, affald og transport. Det kræver en fælles indsats at lykkes. Derfor er jeg også glad for, at borgerinddragelse et centralt element i aftalen.”

Den samlede politiske aftale med bilag samt kommentarer kan læses her https://aarhus.dk/klimaaftale

Sidst opdateret: 29. april 2024