Hvornår kan du ansøge om bevilling af kørsel?

Dit barn skal gå på distriktsskolen eller være henvist til et specialundervisningstilbud, et midlertidigt tilbud fx Kompetencecenter for læsning, en modtagelsesklasse eller en modtagerskole for skolehenviste elever med dansk som andetsprog.

• Læs op

Forudsætninger for en ansøgning

Du kan kun ansøge om bevilling af kørsel mellem hjemmet og skolen, hvis:

• Skolevejen er for lang eller skolevejen er trafikfarlig
    • Dit barn har en sygdom, funktionsnedsættelse eller handicap, der nødvendiggør kørsel
    • Dit barn har behov for kørsel til skolen eller en ungdomsuddannelse på grund af midlertidig invaliditet fx et brækket ben

Uddybende spørgsmål og svar

Skolevejen er for lang, når afstanden mellem hjemmet (elevens folkeregisteradresse) og skolen ad nærmeste vej eller sti er:

• over 2,5 km. for elever i børnehaveklasse og 1.-3. klasse
    • over 6 km for elever i 4.-6. klasse
    • over 7 km for elever i 7.-9. klasse
    • over 9 km for elever i 10. klasse.

Afstanden beregnes fra hjemmet til den nærmeste indgang til skolens område ad nærmeste offentligt tilgængelige vej eller sti, som eleven kan færdes på til fods eller på cykel.

Dit barn kan i særlige tilfælde få bevilget kørsel på grund af ”farlig skolevej”, hvis sikkerheden i trafikken påkræver det. Der er som udgangspunkt ikke tale om farlig skolevej, hvis der er fortov, cykelsti eller trafikregulerede vejkryds eller afmærkede fodgængerfelter. Ansøgninger bliver konkret og individuelt vurderet på baggrund af skolevejen, trafikforhold og barnets alder.

Hvis dit barns sygdom, invaliditet eller funktionsnedsættelse gør det nødvendigt, kan du ansøge om bevilling til kørsel.

Vi vurderer ansøgningen ud fra en konkret og individuel vurdering af dit barns behov. Hvis dit barn kan få bevilget kørsel, tager vi også stilling til kørselstypen (offentlig transport, egen befordring, minibus eller taxa) og bevillingsperioden.

Du kan søge om kørsel, hvis dit barn for eksempel har brækket benet eller på anden vis er ude af stand til at komme i skole på egen hånd.

• Dit barn skal gå på distriktsskolen eller på en ungdomsuddannelse. Elever, der selv har valgt skole, kan ikke få bevilget sygekørsel.
    • Dit barn skal have bopæl i Aarhus Kommune.
    • Dit barn skal have en udtalelse eller lignende fra læge, skadestue eller sygehus, som beskriver behovet for sygekørsel samt en start- og en slutdato.
    Sidst opdateret: 3. april 2024